Volver a la vista general

La mitad de los escolares no recibe educación LGBT

59 procent van de scholieren in het voortgezet onderwijs geeft aan geen specifieke voorlichting over homo- en biseksualiteit te hebben gekregen. De voorlichting over transgenders en transgendergevoelens ontbreekt vrijwel helemaal. Soa Aids Nederland en Rutgers WPF willen hier verandering in aanbrengen met de lesbrief Seksuele Diversiteit, onderdeel van het lespakket Lang Leve de Liefde.

Het is deze maand een jaar geleden dat leren over seksuele diversiteit is opgenomen als officieel kerndoel voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Toch blijken veel scholen terughoudend als het aankomt op het actief bespreekbaar maken van homo- en biseksualiteit en transgenderisme.

Onderzoek toont aan dat de psychosociale gezondheid van jonge homo’s, lesbische meiden en biseksuele jongeren in Nederland te wensen overlaat. Eén op de zeven lesbische of biseksuele meisjes en één op de acht homo- of biseksuele jongens heeft (heel) vaak last van depressieve klachten. De helft van de homojongeren denkt wel eens aan suïcide. Van de homo- of biseksuele jongens heeft 9 procent ooit een zelfmoordpoging gedaan. Onder de lesbische of biseksuele meisjes is dat 16 procent.

Uit onderzoek van Soa Aids Nederland en Rutgers WPF blijkt dat uitingen van homoseksualiteit door veel jongeren tussen de 12 en 25 jaar niet wordt geaccepteerd. Meer dan de helft van de jongens keurt het af als twee jongens met elkaar zoenen in het openbaar. 25 procent van de meisjes denkt daar net zo over. In het geval van twee zoenende meisjes geeft 16 van de jongens aan dit af te keuren, evenals 24 procent van de meisjes. Zoenende heterostellen zijn voor jongens en meisjes nauwelijks een probleem.

Met de lesbrief Seksuele Diversiteit krijgen docenten handvatten aangereikt om seksuele diversiteit onder de aandacht te brengen en homoacceptatie te bevorderen. Docenten leren hoe ze tijdens lessen de vanzelfsprekende norm van heteroseksualiteit kunnen doorbreken en genderstereotypen kunnen bespreken. Doel van de lesbrief is onder meer om scholieren te laten inzien dat seksuele diversiteit overal voorkomt en van alle tijden is. Ook dient het besef te worden gecreëerd dat een negatieve uitlating op basis van seksuele oriëntatie schadelijke impact kan hebben op mensen wie het betreft.

De lesbrief is bedoeld voor de tweede klas van het voortgezet onderwijs en is samengesteld door Soa Aids Nederland en Rutgers WPF. Het bestaat uit achtergrondinformatie voor de docent, een uitgewerkte les over seksuele diversiteit, het filmpje ‘Coming Out’ en leerlingenmateriaal.

[Bron: Rutgers WPF – Foto Voorlichting: COC Midden-Nederland]