Het COC erkent de noodzaak beleid te voeren om een einde te maken aan een wildgroei aan reclame-uitingen in het centrum van Amsterdam, maar bij de Regenboogvlag gaat het wezenlijk om iets anders. Internationaal is de Regenboogvlag hét symbool voor homo-lesbische emancipatie en tolerantie en voor homo-lesbische toeristen is de Regenboogvlag hét teken dat een bepaalde zaak of organisatie homovriendelijk is. De Regenboogvlaggen die nu veelvuldig in de Amsterdamse binnenstad wapperen, maken zichtbaar dat Nederland voorloper is als het gaat om homo-lesbische ge-lijkberechtiging. De Stadsdeelraad Centrum wordt daarom opgeroepen in het verbod op vlaggen een uitzondering te maken voor emancipatoire uitingen, zoals de Regenboogvlag.
Henk Beerten, voorzitter Federatie COC Nederland:
‘Nederland is internationaal een baken van hoop op gelijkberechtiging voor homoseksuele mannen, lesbische vrouwen en biseksuelen. Een Amsterdams verbod op de Regenboogvlag zal internationaal verkeerd opgevat worden. Het zal gezien worden als een teken dat ook in Nederland de tolerantie terugloopt. Dat is toch niet het signaal dat het Stadsdeel Centrum wil afgegeven? Het is juist zaak om de tolerantie zichtbaar te maken en uit te dragen. De Regenboogvlag is daar onmisbaar bij, omdat het een internationaal symbool is. De Regenboogvlag maakt duidelijk dat Amsterdam een tolerante, dynamische gemeenschap vormt en dat trekt creatieve en ondernemende mensen aan die voor de stad onmisbaar zijn om zich economisch en sociaal te ontwikkelen.’
Bovendien kan het verbod op de Regenboogvlag economisch slecht uitpakken. Het homo-lesbisch toerisme is een belangrijke bron van inkomsten voor Amsterdam. Door de toenemende concurrentie van steden als bijv. Berlijn, Londen en Parijs is het aantal homo-lesbische toeristen de laatste jaren echter al gedaald. De Amsterdamse homo-lesbische beweging en het bestuur van het Stadsdeel Centrum dienen juist nu de handen ineen te slaan om het imago van Amsterdam als Gay Capital of Europe te versterken.