Scholen stellen wel dat zij homoseksualiteit in het kader van het project ‘De Veilige School’ meenemen in een integrale aanpak, maar verhullen daarmee in feite dat zij een veel te afwachtende houding aannemen.
Doorbraak
COC Nederland pleit er daarom voor dat Onderwijsminister
Maria van der Hoeven
het voortouw neemt om de afwachtende houding van de scholen te doorbreken.
Scholen zijn en blijven verantwoordelijkheid voor het eigen veiligheidsbeleid, maar als zij onmachtig zijn om uit eigen beweging dit beleid inhoud te geven, dan dienen zij door de minister gestimuleerd te worden door hen actief ondersteuning te geven. Het bevorderen van een dialoog tussen scholen en inspectie is niet voldoende – er dienen ook instrumenten aangereikt te worden om werkelijk preventief beleid te gaan voeren. De minister dient aandacht voor homoseksualiteit op scholen en voor de veiligheid van homoseksuele, lesbische en biseksuele leerlingen en onder-wijspersoneel middels een specifiek en divers aanbod van doelgerichte projecten te bevorderen. COC Nederland en onderwijsorganisaties waar nu al mee samengewerkt wordt, hebben daarvoor de afgelopen jaren de nodige ervaring en deskundigheid opgedaan die de minister kan gaan inzetten.
Frank van Dalen, voorzitter COC Nederland
:
‘Zolang zich geen incidenten voordoen op school wordt er geen of onvoldoende beleid gevoerd om het imago van de school niet te schaden. De noodzaak van dit beleid blijkt niet alleen uit de gegevens van de Onderwijsinspectie zelf, maar is ook aangetoond in het deze maand verschenen onderzoek ‘Jongeren en Homoseksualiteit’ van Stichting Outway. 57% van de scholieren meldt dat er bij hen op school nooit over homoseksualiteit gesproken wordt, 30% schat in dat het schoolklimaat onveilig is voor homoseksuele medeleerlingen en 85% denkt dat homoseksuele medeleerlingen het moeilijk zullen hebben voor hun seksuele voorkeur uit te komen op school. Dat zijn cijfers die om actie vragen.’
Enabling Safety
De bevindingen van de Onderwijsinspectie worden bevestigd in het onderzoeksrapport ‘Beter voor de klas, beter voor de school’ (2003) en in de proefprojecten rond homoseksualiteit in het kader van ‘Enabling Safety for LesBiGay Teachers’, een project van COC, AOb en APS over de arbeidsomstandigheden van homoseksueel, lesbisch biseksueel onderwijspersoneel.
Gepland wordt dat de resultaten van dit project op 26 mei a.s. door minister Aart-Jan de Geus van Sociale Zaken & Werkgelegenheid aangeboden worden aan minister Maria van der Hoeven van Onderwijs.