Zoenende vrouwen
Ze moesten een zogenaamd ‘mood board’ maken. Dat is een grote collage van plaatjes, tekst, trefwoorden en onderwerpen die aangeeft welk gevoel een blad (in dit geval dus Expreszo) zou moeten uitstralen.
Elk groepje kreeg een korte beschrijving van het blad en de organisatie, drie verschillende edities van Expreszo en nog drie andere holebibladen: ZijAanZij, Gay krant en Gay&Night.
Reacties goed
Gewapend met schaar en Prittstift ontstonden kleurrijke plakwerken. Sommige vellen bleven simpel, maar hadden een heldere boodschap. Andere vellen werden helemaal volgeplakt met blote mannen en zoenende vrouwen. Een paar groepen schreven er ook nog eens goede creatieve marktingideeën bij.
‘Opvallend dat er voor zo’n confronterend onderwerp gekozen is. Je zit toch met mensen in een groep die je nog niet goed kent. Dan praat je er minder makkelijk over’, zei een van de studentes.
‘Maar wel goed, hoor. Binnen ons groepje was er flinke discussie, niet alleen over het blad, maar ook over homoseksualiteit.’
Expreszo-jury
Sandor Schutte, zelf in 2003 afgestudeerd aan het MIM, draait al jaren mee als begeleider van de introductieweek: ‘Het is echt een kick om zo veel studenten tegelijk met Expreszo bezig te zien. Het is voor iedereen een goede oefening om zich te verplaatsen in de doelgroep. Dat is niet altijd even makkelijk, zeker als je er zelf niet toe behoort. Maar later, als uitgever of productmanager, kun je ook niet altijd alle onderwerpen kiezen die jou bevallen.’
De werkstukken worden zowel door mensen van het MIM als door Expreszo beoordeeld. Sandor: ‘Misschien zitten er wel heel goede ideeën bij die het vaste marketingteam dan weer verder kan uitwerken.’
Ook prof worden?
Het Instituut voor Media en Informatie Management biedt een studie die je opleidt tot professional in de wereld van informatie, uitgeverij en entertainment. Bijvoorbeeld als redacteur, productmanager, informatiemanager, uitgever, reclame- of marketingmanager.
Zie voor meer info de website van de opleiding.
(bron: Expreszo)