De in Rome wonende rooms-katholieke priester en kunsthistoricus Antoine Bodar zegt dat dit weekend in een interview met het Nederlands Dagblad.
Hij wijst erop dat de Rooms-Katholieke Kerk wel het ‘delen van de sponde’ afkeurt, maar niet de homoseksuele gerichtheid. Het zou niet consequent zijn om priesterstudenten met die gerichtheid die celibatair willen leven, te weigeren. ‘En de kerk mag niet discrimineren’, stelt Bodar daarbij.
Zo’n richtlijn zou volgens Bodar ook te veel incidentenpolitiek zijn. Er wordt op gestudeerd sinds een reeks schandalen rondom seksueel misbruik door priesters in de Verenigde Staten in de openbaarheid kwam, drie jaar geleden. Inmiddels zal een apostolische delegatie wel eind deze maand starten met een onderzoek naar homoseksuele seminaristen op de Amerikaanse priesteropleidingen.
De opvatting van Bodar staat haaks op berichten van andere ‘welingelichte kringen’ die zeker zeggen te weten dat een instructie die priesteropleidingen verbiedt homoseksuelen toe te laten er wel komt.
Het Catholic World Network meldt dat de instructie, die al door de paus zou zijn goedgekeurd, gedurende of aan het eind van de Bisschoppensynode die van 2 tot 23 oktober 2005 in Rome gehouden zal worden door het Vaticaan gepubliceerd zal worden. Allemaal berichten die er op duiden dat het Vaticaan de geesten rijp aan het maken is voor een verbod op homoseksuele priesters en nu bezig is het juiste moment om dit officieel bekend te maken aan het zoeken is.
Bodar gaat verder in het interview onder meer in op de twee jongste publicaties in protestantse kring over homoseksualiteit, boeken van dr. R. Seldenrijk en dr. B. Loonstra. Hij is mordicus tegen kerkelijke goedkeuring van homorelaties, met voorbede in de gemeente. ‘De kerk moet het ideaal hoog houden en tegelijk weet ze dat dat ideaal niet bereikbaar is voor velen. Die mogen zich dan toch lid weten van de kerk.’
Antoine Bodar spreekt in het interview voor het eerst publiek, uitvoerig en zeer persoonlijk over het leven met zijn eigen homoseksuele ‘voorkeur’ Hij gebruikt die term liever dan ‘gerichtheid’ of ‘geaardheid’. ‘Een voorkeur kun je bijsturen’, zo geeft hij daarbij als verklaring.
Bodar gaat ook in op zijn eigen relaties in het verleden en zijn breuk daarmee, toen hij ervoor koos priester te worden. Van 1968 tot 1978 onderhield Bodar bijvoorbeeld veelvuldig contact met Gerard Reve. Bodar zegt te popelen om een Reve-studie vanuit theologisch-literair perspectief te schrijven over leven en werk van de Grote Volksschrijver.
Afsluitend haalt Bodar fors uit naar het heersende klimaat in Nederland, vooral in de media: ‘O, we zijn zo tolerant en homoseksualiteit is zo gewoon. Maar we moeten er altijd over praten.’
Lees verder over dit onderwerp: