De Athena’s danken hun naam aan Pallas Athene, de Griekse godin van de wijsheid en beschermvrouwe van Athene, de eerste democratische stad in de geschiedenis.
Het Kenniscentrum Grote Steden en het weekblad Binnenlands Bestuur organiseren dit jaar voor het eerst gezamenlijk de verkiezing van het beste praktijkvoorbeeld. Het thema daarvoor is ‘Normhandhaving in buurten en wijken’. De praktijkvoorbeelden en projecten moeten innovatief zijn en resultaatgericht bijdragen aan een betere normhandhaving in buurten en wijken.
Het praktijkvoorbeeld
Dialoog: homoseksualiteit in de multiculturele samenleving
, dat Rotterdam Verkeert heeft ingestuurd, is door de jury opgenomen in de definitieve selectie.
U kunt uw stem laten gelden en stemmen op het praktijkvoorbeeld dat volgens u de Athena moet winnen. Tot 1 oktober kan gestemd worden via de daarvoor ingerichte Athena-website – klik in het menu op de startpagina ‘Athena’ voor meer informatie of op de startpagina meteen op de stembutton ‘beste praktijkvoorbeeld’ en maak uw keuze.
Praktijkvoorbeeld Rotterdam Verkeert
Startdatum project: januari 2002
Wat was de norm?
Acceptatie van homoseksualiteit in de multiculturele samenleving
Hoe is deze gehandhaafd?
In de voorbereidingsfase zijn er projectgroepen samengesteld uit diverse organisaties die vervolgens door expertmeetings en oriënterende gesprekken een overzicht hebben samengesteld van het probleem. De eerste fase bestond uit het creëren van mogelijkheden voor maatschappelijke discussies en het bespreekbaar maken van het thema met beroepskrachten. Ook is de eerste aanzet gegeven om materiaal te ontwikkelen. In de tweede fase werd voorlichting gegeven aan allochtone en autochtone professionals en in samenwerking met hen werd het materiaal aangepast. In deze kringen werd ook gezocht naar geloofwaardige intermediairs die in conflictsituaties tussen (allochtone) jongeren kunnen ingezet worden. De laatste fase bestond uit een evaluatie van het project.
Wat is het resultaat?
Er zijn diverse gesprekken gevoerd met de bovenstaande groepen en hun de mogelijkheden geboden er zelfstandig mee door te gaan, met behulp van ontwikkeld materiaal. In Rotterdam is een dialoog op gang gebracht zodat er met respect kan worden gesproken over elkaars achtergronden op dit thema. De methodiek hierachter is overdraagbaar gemaakt voor andere steden in Nederland. Het ontstane netwerk kan tenslotte het thema verder onder de aandacht brengen bij diverse organisaties en instellingen.
Rotterdam Verkeert
is een organisatie die zich ten doel stelt de kwaliteit van het zorgaanbod voor homoseksuele mannen en lesbische vrouwen te verbeteren.
De organisatie richt zich op:
• professionals in de sectoren welzijn, zorg, onderwijs en hulpverlening
• (allochtone) homo’s, lesbo’s en bi’s
De doelstelling wordt gerealiseerd door de vier kerntaken:
• beleidsadvisering
• deskundigheidsoverdracht en implementatie van homo/lesbisch specifiek beleid
• preventie in de vorm van projecten en het organiseren van thema-avonden, studiebijeenkomsten e.d.
• kortdurende hulpverlening aan homo/bi-mannen en –jongens en lesbische/bi-vrouwen en -meiden
De werkwijze van Rotterdam Verkeert wordt gekenmerkt door de 4 O’s van:
• onderzoek
• ontwikkeling
• overdracht
• operationeel maken