Terug naar overzicht

Protest tegen toneelstuk over Paulus

Bij het Britse Koninklijk Nationaal Theater kwamen meer dan tweehonderd protestbrieven binnen naar aanleiding van een nieuw toneelstuk dat daar vanaf oktober wordt opgevoerd.

Daarin wordt een seculiere versie verteld van het leven van de Heilige Paulus de de verrijzenis van Christus.

Volgens de Daily Telegraph zal iedereen met interesse kijken naar het toneelstuk, maar de krant erkent dat het mensen met een traditioneel geloof zal ergeren. Zij zullen vooral aanstoot nemen aan het feit dat gesuggereerd wordt dat Paulus homoseksueel was, ‘al is dit zeker niet de hoofdfocus van dit theaterstuk’.

Nicholas Hytner, de theaterdirecteur, heeft gemeld dat de brieven niet beledigend zijn, maar dat de schrijvers vooral laten weten te bidden voor zijn zieleheil en hem waarschuwen dat hij naar de hel zal gaan als hij het toneelstuk handhaaft. ‘Maar omdat ik niet in de hel geloof, zit ik daar niet zo mee’.

‘Alle briefschrijvers gaan er vanuit dat het toneelstuk over de homoseksualiteit en de mensenhaat van Paulus gaat. Ze denken allemaal dat het daarom een bewuste en achterbakse aanval op het christelijk geloof is, maar in feite gaat het stuk helemaal niet over de seksualiteit van Paulus en zijn kijk op mensen, maar over de diepere betekenis en de abstracte vraag naar de oorsprong van geloven zelf. Het is zeker geen devoot stuk, meer sceptisch en kritisch, maar het is zeker niet geprogrammeerd om te shockeren.’

Dat mag zo zijn, maar Howard Brenton, de schrijver van ‘Paul’, heeft op dit punt een reputatie hoog te houden. Hij is al tientallen jaren een van de meest controversiële figuren van het Britse politieke theater. Tal van zijn stukken hebben geleid tot relletjes en verhitte discussies.

Al in 1980 bracht hij het geruchtmakende ‘The Romans in Britain’, dat een scène met een homoseksuele verkrachting bevatte, maar dat in feite een aanklacht was tegen de verdorven macht en het bloedige geweld van wereldrijken. Hij is ook de schrijver van omstreden stukken als ‘Fruit’ (1970), over de chantage van een homoseksuele Britse premier, ‘Hitler Dances’ (1972), met zijn kritiek op de mythes over de Tweede Wereldoorlog, ‘Iranian Nights’ (1989), over de fatwa tegen het boek De Duivelsverzen van Salman Rushdie, en ‘Ugly Rumours’ (1998), over de machtsstrijd tussen Tony Blair en Gordon Brown.

Het huidige protest wordt ook ingegeven door het feit dat het Koninklijk Nationaal Theater door de overheid gesubsidieerd wordt en in 2003 ook al het controversiële ‘Jerry Springer, the Opera’ bracht. Ook toen was er heel wat protest uit christelijke hoek.