Schorer start deze maand met een mediacampagne om het nieuwe advies onder de aandacht te brengen. Onder de slogan
‘Zeker weten’
worden homomannen geïnformeerd over het nieuwe advies én over de voordelen van het kennen van je hiv-status.
Regelmatig testen op hiv hoort er gewoon bij, dat wordt de nieuwe boodschap. Het moet afgelopen zijn met de vrijblijvendheid op dit punt. Huisartsen, beleidsmakers, bekende Nederlanders, soa-verpleegkundigen, allemaal moeten ze dezelfde eenduidige boodschap gaan uitdragen: testen op hiv hoort er gewoon bij.
Ferdinand Strijthagen – directeur Schorer homo lesbisch gezond – maakte deze nieuwe koers bekend tijdens zijn plenaire bijdrage aan het Negende Nationaal Congres Soa Hiv Aids op 1 december, WereldAidsDag, in de Amsterdamse RAI.
COC Nederland steunt deze oproep
. ‘Van een plicht voor homomannen om zich te laten testen, kan natuurlijk geen sprake zijn, maar een jaarlijkse gezondheidsonderzoek zou, net als in bijvoorbeeld de Verenigde Staten, eigenlijk heel gewoon moeten zijn in ons land. En waarom zou je dan niet ook een hiv-test laten doen. Wel of geen hiv-test laten doen, is in ons land nog altijd een veel te beladen vraag. Hulpverleners gaan met het stellen van die vraag daardoor nog veel te terughoudend om. De Schorer-campagne kan helpen om een omslag te bewerkstelligen. En dat is belangrijk omdat mensen die twijfelen over hun hiv-status daardoor gemakkelijker over de drempel geholpen worden om zich te laten testen’, zo liet COC-voorzitter Frank van Dalen weten in het radioprogramma Standpunt.nl.
Het is belangrijk voor je eigen gezondheid én die van anderen dat je je hiv-status kent. Een hiv-infectie is tegenwoordig goed onder controle te houden. En daarbij geldt: hoe eerder je weet dat je hiv hebt, hoe beter de behandelingsmogelijkheden. Daarnaast neemt de kans op overdracht van het hiv-virus sterk af als mensen met hiv behandeld worden met de combinatietherapie.
Nederland loopt internationaal uit de pas als het gaat om testen op hiv. Waar in vele landen al in de jaren ’80 en ’90 testen op hiv werd gepromoot, werd testen op hiv in Nederland lange tijd ontraden, veelal met goede argumenten. Maar na de komst van de combinatietherapie sloeg de afweging om in de richting van wel testen. Toch verschenen pas in 2001 de eerste voorzichtige campagnes om de hiv-test onder de aandacht te brengen. En tot op de dag van vandaag klinkt deze terughoudend door.
Nog steeds is bijna de helft van de Nederlandse homomannen niet getest. Dit ondanks een aantal gerichte campagnes van Schorer in de afgelopen jaren.
De boodschap uit het verleden zit zodanig sterk verankerd in ons bewustzijn dat de omslag naar wél testen maar moeilijk wordt gemaakt. Campagnes alleen zijn niet voldoende om een snelle omslag te bewerkstelligen. Vandaar dat Schorer een dringend beroep doet op alle betrokkenen om samen dezelfde boodschap uit te dragen: testen op hiv hoort er bij, elk jaar!