Terug naar overzicht

Geen vervolg Rainbow Experience

Gerekend was op minstens 20.000 bezoekers, maar niet meer dan 6.043 homo’s en lesbo’s passeerden de kassa.

Sprak de organisatie vorig jaar nog van een goede basis voor een levensvatbaar evenement, nu is besloten geen plannen te maken voor een tweede editie.

Volgens RAI-woordvoerder Pim van Houten was het concept van Rainbow Experience goed en was de Amsterdamse RAI niet ontevreden met het verloop van de eerste editie. ‘Om een vervolg op ons initiatief te geven, hoopten wij op initiatieven uit de markt, maar ondanks gesprekken met diverse partijen hebbben we geen medestanders kunnen vinden. We zijn een bedrijf dat dit soort evenementen graag onderdak biedt, maar de Rainbow Experience tot een groot succes maken kunnen we niet alleen’, aldus Van Houten.

De eerste Rainbow Experience vond plaats op 23, 24 en 25 april 2005 en was dus meteen de laatste. De Rainbow Experience bestond uit drie onderdelen Rainbow Fair, Events en Conferences die allemaal in de zalen en hallen van Amsterdam RAI plaatsvonden. Amsterdam RAI en de Gay Krant hadden de intentie uitgesproken om de Rainbow Experience te ontwikkelen tot het meest toonaangevende en succesvolle gay-evenement in de Benelux. Gay Krant-hoofdredacteur Henk Krol en directievoorzitter Hans Bakker van Amsterdam RAI tekenden daartoe een samenwerkingsovereenkomst tussen de twee ondernemingen. Amsterdam RAI was initiatiefnemer en organisator van het grootscheepse evenement, Gay Krant de media-partner.

De redenen voor het mislukken van de eerste editie van Rainbow Experience zijn vorig jaar al druk in de gaymedia besproken.

Klachten waren er vooral over de te hoge toegangsprijzen in verhouding tot het gebodene. En over de te hoge standprijzen, waardoor wel topbedrijven met een stand vertegenwoordigd waren, maar veel kleine bedrijven van deelname hebben moeten afzien. En dat terwijl juist zij voor de broodnodige variatie in het aanbod hadden kunnen zorgen die bezoekers van de beurs nu niet geboden kregen.

Ook liet de organisatie van de RAI vorig jaar al doorschemeren dat de bekendheid die door middel van de Gay Krant aan het evenement werd gegeven zwaar te wensen over liet. Met andere woorden, men had zich verkeken op de publiciteit die de Gay Krant kan genereren. Uit de reacties van niet-bezoekers op tal van internetfora blijkt dat juist de prominente rol die de Gay Krant voor zichzelf had bedacht voor en tijdens de Rainbow Experience een grote belemmering voor velen is geweest om de beurs te bezoeken. Zeker in het westen van het land is men al jaren ‘Henk-Krol-moe’ en wordt de Gay Krant vooral met oudbolligheid geassocieerd. En precies dat imago versterkte ook het idee bij een deel van de doelgroep dat het bij de Rainbow Experience om een truttige gay-huishoudbeurs zou gaan. Terwijl dat, in elk geval op papier en qua opzet, zeker niet het geval was. Aldus de analyse van Ron Meijer vorig jaar op de site van GayNews.

Maar er is nog hoop, want de RAI staat nog altijd open voor initiatieven vanuit de gaycommunity, zo laat RAI-woordvoerder Pim van Houten weten. Van de zijde van Henk Krol/Gay Krant is nog geen commentaar op het besluit niet door te gaan met Rainbow Experience vernomen.