Het eindresultaat van het rapport laat zien dat 67% van de lesbische, homo- en biseksuele leraren geconfronteerd worden met discriminatie. Meer dan 70% van deze discriminatie komt van hun leerlingen, 46% van collega’s, 37% van schoolbestuurders en 16% van de ouders van de leerlingen.
Patrick Nash
, directeur van het Teacher Network Support (TNS), zegt dat deze discriminatie een direct effect heeft op de gezondheid van duizenden lesbische, homo- en biseksuele leraren. ‘Het onderzoek toont aan dat door de discriminatie veel van deze leraren leiden aan stress, een zwakke gezondheid en een vermindert gevoel van eigenwaarde.
‘Lesbische, homo- en biseksuele en transgender leraren krijgen te maken met verbaal en fysiek geweld en hun bezittingen worden kapotgemaakt. Dat leidt niet enkel tot stress en ziekteverzuim – 18% van de respondenten zegt ook bang te zijn op het werk en 11% is ook bang buiten de school’, zegt TNS-woordvoerder Nash.
TNS adviseert daarom schoolbesturen en universiteiten een gedragscode op te stellen, in te voeren en strikt te handhaven om anti-homogeweld en homofobische discriminatie aan te pakken. Daarmee wordt bescherming gegeven aan deze groep leraren tegen leerlingen, hun ouders en collega-leraren.