Ang Lee
won de Oscar voor beste regie – en dat is een hoofdprijs, maar toch was de regisseur teleurgesteld. In de green room nadat hij zijn beeldje in ontvangst genomen had, verwachtte hij dezelfde euforie als bij de uitreiking van de Golden Globes en de BAFTA’s. Maar dat viel dus tegen.
Brokeback Mountain won verder namelijk enkel de Oscar voor beste scenario naar een oorspronkelijk verhaal – voor Diana Ossan en Larry McMurtry – en voor beste originele filmmuziek – toegekend aan Gustavo Santaolalla.
De belangrijkste Oscar voor beste film ging verrassend – zichtbaar ook voor Jack Nicholson die de prijswinnaar bekend mocht maken – naar een outsider. Niet ‘Brokeback Mountain’, ‘Capote’ of ‘Good Night, and Good Luck’ maar ‘Crash!’ werd deze prestigieuze prijs toegekend. Een veilige keuze, voor wat wel een ‘feel good movie about racism’ genoemd wordt.
Dat
Philip Seymour Hoffman
de Oscar voor beste mannelijke hoofdrol voor zijn titelrol in ‘Capote’ voor de neus van Heath Ledger wegkaapte, was minder verrassend, want de acteur had bij de Golden Globes en BAFTA’s ook al gewonnen van de Brokeback Mountain-hoofdrolspeler.
Maar dat Jack Gyllenhaal niet de Oscar voor beste mannelijke bijrol kreeg, moet voor hem wel een domper geweest zijn. Na winst bij de Golden Globes en de BAFTA’s moest hij nu de eer laten aan George Clooney voor zijn rol in ‘Syriana’. Hoewel die winst mogelijk toch een schrale trootst is voor de acteur die als regisseur van ‘Good Night, and Good Luck’ alle hoofdprijzen aan zich voorbij zag gaan.
Oscar voor beste vrouwelijke hoofdrol ging naar verwachting naar Reese Witherspoon voor haar rol van June Carter in ‘Walk the Line’. Felicity Huffman voor haar opmerkelijke rol van een transeksueel in ‘Transamerica’ moest dus genoegen nemen met een nominatie.
‘Brokeback Mountain’ was verder nog genomineerd in de categorieën beste vrouwelijke bijrol en cinematografie. Michelle Williams, echtgenote in de film en het echte leven van Heath Ledger, moest de prijs echter laten aan Rachel Weisz, bijrol in ‘The Constant Gardener’, en ‘Memoirs of a Geisha’ won de Oscar voor cinematografie.
Om de verrassingen compleet te maken, ging de Oscar voor beste buitenlandse film ook niet naar de controversiële favoriet ‘Paradise Now’. In plaats van deze deels Nederlands geproduceerde film over een tweetal Palestijnse zelfmoordenaars, werd de Oscar gewonnen door de Zuid-Afrikaanse film ‘Tsotsi’. Voor belangstellenden: die film is te zien op het Amnesty Filmfestival dat van 8 t/m 12 maart a.s. in Amsterdam, Den Haag en Utrecht gehouden wordt.
Wat dit jaar opviel, was dat alle genomineerde films voor een, naar Amerikaanse begrippen, klein budget gemaakt zijn door onafhankelijke producenten. En geen van de films heeft meer dan honderd miljoen dollar opgebracht – de grens in Hollywood om van een werkelijke kaskraker te spreken. Deze films hebben ook niet of nauwelijks succes gehad in het Amerikaanse midden-westen, het hart van het land.
Het ontbreken van typische Hollywood blockbusters en het nomineren van arthouse films met vaak controversiële thema’s (de mannenliefde, de McCarthy-hysterie in de jaren vijftig) heeft daarom de vraag opgeroepen of Hollywood met deze Oscaruitreiking het contact met de gemiddelde Amerikaan verloren heeft. Benieuwd of volgend jaar opnieuw voor kwaliteit in plaats van typische Hollywood kwantiteit gekozen wordt.
Zie voor meer informatie over de Oscars:
Academy Awards
Zie voor meer nieuws over Brokeback Mountain:
Brokeback Mountain wint BAFTA-hoofdprijzen
8 Oscar-nominaties voor Brokeback Mountain
9 BAFTA-nominaties voor Brokeback Mountain