Terug naar overzicht

Trainingsdag Onderwijs en Homoseksualiteit

Veiligheid op scholen

De intolerantie en onveiligheid op scholen zijn regelmatig in het nieuws. Leerlingen en docenten durven niet voor hun homoseksualiteit uit te komen omdat ze bang zijn om gepest te worden.

Voorlichting is belangrijk om homoseksualiteit in de klas bespreekbaar te maken. Maar daarnaast zouden scholen en gemeenten ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Het COC stimuleert scholen om een omgangsbeleid of diversiteitsbeleid in te voeren. Gemeenten kunnen scholen aanmoedigen om meer aandacht te hebben voor homoseksualiteit.

Het COC biedt een dag met veel praktische en inspirerende workshops. Op een materialenmarkt krijgen de aanwezigen een uitgebreid overzicht van de bestaande methoden om aandacht te krijgen voor homoseksualiteit op scholen.

Voor wie?

Voorlichters, besturen van lokale homobelangenorganisaties, docenten, jongerenwerkers, schoolmanagers en iedereen die actief is op het gebied van onderwijs en homoseksualiteit.

Workshops

(scrol naar beneden voor uitgebreide beschrijving)
1. Voorlichten voor beginners
2. Fondsenwerving
3. Interactief voorlichten
4. De ‘peer’methode bij voorlichten
5. Homo OK methode
6. Acquisitie van voorlichtingen
7. Voorlichting en religie
8. Multicultureel voorlichten
9. Rollenspelen om vaardigheden te oefenen
10. Werven en binden van vrijwilligers

De trainingsdag wordt in samenwerking met de COC-Landelijke Werkgroep TAS (Training Scholing en Advies) georganiseerd.

Praktische informatie:

Datum: zaterdag 18 maart 2006
Plaats: COC, Rozenstraat 14 in Amsterdam
Tijd: 10.30 – 17.00 uur
Kosten: € 5

Meld je aan bij:

Ester Gelauff. Na aanmelding krijg je het programma toegestuurd en verzoeken we je een keuze te maken uit de workshops.

Meer informatie:

Sharon Polak, 020-6234596

DAGPROGRAMMA

10.30 Opening
10.45 Workshop ronde 1
12.15 Lunchdebat
13.00 Workshop ronde 2
14.30 Theepauze en materialenmarkt
15.00 Workshop ronde 3
16.30 Plenaire afronding
17.00 Borrel
18.00 Afsluiting

WORKSHOPS

10.45-12.15 uur: Workshop ronde 1

Workshop IA: Voorlichting beginners

Landelijke Werkgroep Training Advies Scholing van het COC

Deze workshops is bedoeld voor onervaren mensen die nog nooit of zeer weinig voorlichting hebben gegeven. Verder kan het zijn dat men de eigen vaardigheden in voorlichten opnieuw wil trainen. In deze workshop zal worden ingegaan op onderwerpen als: de eerste kennismaking, een stille klas, een negatieve klas. Kortom een workshop waar je vaardigheden een goede onderbouwing krijgen.

Workshop IB: Fondsenwerving

Arjos Vendrig, COC consultant
Ruud Rakers, oud voorzitter COC Leiden en voorlichter COC

Het thema van deze workshop richt zich op de wijze waarop men in het kader van onderwijsprojecten zoals voorlichting, geld kan genereren via fondsenwerving of soortgelijke kanalen. Hierbij kan men denken aan geld ten behoeve van trainingen van voorlichters, ontwikkeling van materiaal, etc. Tevens zal er in deze workshop aandacht zijn voor de wijze waarop je door aanvragen van een subsidie en afhandelen ervan een opening creëert voor nieuwe subsidiëring. Deze workshop is ook geschikt voor penningmeesters en bestuursleden.

Workshop IC: Interactief voorlichten

AanZ (interactieve theatergroep)

Deze workshop zal geheel in het teken staan van interactief theater als voorlichtingsmiddel. Aan de hand van een voorstelling van theatergroep AanZ, die zich hierin gespecialiseerd heeft, zal worden gekeken wat de toevoeging kan zijn van het gebruik van theatervormen in de voorlichting. Deze workshop zal zich richten op voorlichting aan scholieren, echter de groep heeft ook een methode die zich richt op docenten- en managementteams.

Workshop ID: de Peermethode

Jorina Horzelenberg, consultant onderwijs COC Nederland

In het boekje ‘Het doet hier alles’ laat Frits Prior zien hoe je in school en bedrijf het praten over homo- en bi-seksualiteit op gang kunt brengen. Dat is: ‘taal’ geven aan ieders ervaringen daarmee, en aan ieders gedachten, gevoelens en vooroordelen erover. In de workshop doe je een aantal ‘oefeningen’ zoals je die ook op de werkvloer kunt voeren. En je bespreekt met elkaar hoe je een traject van peer-gesprekken in je eigen werksituatie op gang kunt brengen. Bijna alles: één op éen, zoals de peer-aanpak ook is opgezet.

13.00-14.30 Workshop ronde II

Workshop 2A: Homo OK methode

Peter Dankmeijer, Coördinator Empowerment Lifestyle Services

In deze workshop wordt ingegaan op de Homo OK Methode. Dit is een combinatie van onderzoek en voorlichting en kan door docenten worden uitgevoerd. Het is een prettig uitvoerbare methode, waarbij op een natuurlijke manier gesprekken worden gevoerd.
De Homo OK Methode komt neer op het interviewen van scholieren en/of docenten. Dit gebeurt aan de hand van een poster en een handboekje met een vragenlijst.

Workshop 2B: Acquisitie van voorlichtingen

(onderhandelingsstrategieën)
Rob Stoop, coördinator voorlichtingsgroep COC Leiden
Krzysztof Dobrowolski, coördinator voorlichtingsgroep COC Amsterdam

Het idee achter deze workshop is te kijken naar de wijze waarop het voorlichtingsaanbod momenteel naar de scholen wordt gedaan. Op welke wijze probeer je als voorlichtingsgroep een voet tussen de deur van een school te krijgen. Hiervoor zijn verschillende methodes waarvan er een aantal zullen worden uitgewerkt.

Workshop 2C: voorlichting en religie

Wiellie Elhorst en Paul Sanders, Landelijk Coördinatiepunt Groepen Homoseksualiteit en Kerk
Medewerker van Yoesuf

Tijdens voorlichten komen steeds vaker vragen met betrekking tot religie boven. Veelal worden deze vragen door voorlichters vermeden om al te moeilijke discussies uit de weg te gaan of omdat te weinig kennis van de religie heeft. In deze workshop zal op 2 religies worden ingegaan: het christendom en de islam. Hoe bespreek je vragen die duidelijk een religieus karakter hebben. Hoe voorkom je dat je in de valkuil van de dogmatische discussie stapt? Dit en soortgelijke vragen staan centraal tijdens deze bijeenkomst.

Workshop 2D: Multicultureel voorlichten

Volker Moritz, voorlichter COC & coördinator Veilige Haven (voor moslim homo’s)
Peter van Maaren, oud docent, voorlichter en auteur ‘Mijn meester is homo’

In deze workshop zal met name gekeken worden naar voorlichten in klassen waar veel kinderen van allochtonen afkomst in zitten. Uit de praktijk blijkt dat veel voorlichters, maar ook veel docenten en schoolleidingen, niet goed weten hoe ze onderwerpen als seksualiteit en homoseksualiteit moeten aankaarten in dit soort groepen. Tijdens deze bijeenkomst zullen een aantal situaties besproken worden op welke wijze men op een respectvolle wijze voor iedereen met dit soort onderwerpen om kan gaan. Onbekend maakt onbemind, maar hoe bereik je de eerste toenadering?

15.00-16.30 uur Workshop ronde III

Workshop 3A: Rollenspelen om vaardigheden te oefenen

Ruud Rakers, oud voorzitter COC Leiden en voorlichter COC

Deze workshop is toegankelijk voor iedere voorlichter, ervaren of niet. Tijdens deze bijeenkomst worden moeilijke situaties of onderwerpen waar voorlichters in de praktijk tegenaan lopen in rollenspelen nagebootst. Zo wordt een oefenvorm gecreëerd waarin de voorlichter in een ‘veilige’ omgeving de moeilijke situatie kan uitproberen. Na elke situatie volgt een nabespreking waarna dezelfde voorlichter de situatie nogmaals mag uitproberen.

Workshop 3B: Werven en binden van vrijwilligers

Saskia Daru, consulent Civiq (kenniscentrum vrijwilligerswerk)

Veel voorlichtingsgroepen kennen een golvend bestaan daar waar het het aantal leden van de groep betreft. In deze workshop zal aandacht gegeven worden aan enerzijds het werven en inwerken van nieuwe vrijwilligers, maar anderzijds ook het behouden van vrijwilligers wanneer ze eenmaal binnen zijn. Dit laatste lijkt heel logisch, maar vindt niet overal plaats. In deze sessie zal aan de hand van praktijkvoorvallen gekeken worden hoe met deze fenomenen om te gaan.

Workshop 3C: voorlichting en religie

Wiellie Elhorst en Paul Sanders, Landelijk Koordinatiepunt Groepen Homoseksualiteit en Kerk
Medewerker van Yoesuf

Tijdens voorlichten komen steeds vaker vragen met betrekking tot religie boven. Veelal worden deze vragen door voorlichters vermeden om al te moeilijke discussies uit de weg te gaan of omdat te weinig kennis van de religie heeft. In deze workshop zal op 2 religies worden ingegaan: het christendom en de islam. Hoe bespreek je vragen die duidelijk een religieus karakter hebben. Hoe voorkom je dat je in de valkuil van de dogmatische discussie stapt? Dit en soortgelijke vragen staan centraal tijdens deze bijeenkomst.

Workshop 3D: Multiculturele voorlichtingsmethodieken

Rob Stoop, lid werkgroep TAS en voorlichter COC Leiden

In deze workshop zal ingegaan worden op enkele methodieken die gebruikt kunnen worden om in multiculturele groepen (niet altijd per definitie schoolklassen). Aan de hand van praktijkvoorbeelden zullen de deelnemers worden uitgenodigd zelf een voorlichting vorm te geven aan en multiculturele groep.