De Italiaanse reclamecommissie betitelt de campagne als een ernstige aantasting van de gevoeligheid van het publiek. Diverse oudervereniging spraken schande over ‘de vulgaire campagne die een slecht voorbeeld is voor de kinderen’.
Openbaar aanklager Carlo Lasperanza vindt de affiches ook veel te ver gaan en heeft de fotograaf gedagvaard.
Oliviero Toscani
ligt er niet wakker van en zegt dat er in Italië een hevige discussie aan de gang is over homoseksualiteit: ‘Dus dit was het juiste moment om het te doen. De campagne is niet vulgair, het zijn gewoon twee mannen die samen plezier maken’. Kledingmerk Ra-Re ligt vanwege de media-aandacht uiteraard ook niet wakker van de ophef rondom de foto’s.
Oliviero Toscani is een kunstenaar die zijn carrière gebaseerd heeft op foto’s die een schok bij het publiek veroorzaken. Met de vaak controversiële posters van Benetton kreeg hij daarmee internationale vermaardheid.
Toscani’s commentaar op de commotie is dan ook typisch voor zijn werkwijze te noemen. Toscani heeft inmiddels namelijk onbekommerd toegegeven dat hij met deze campagne voor het kledingmerk Ra-Re bewust heeft ingespeeld op de huidige politieke controverse over het ‘homohuwelijk’. ‘Er woedt nu een heftig debat over homoseksualiteit in Italië en dus dacht ik dat dit een geschikt moment is om met zoiets als deze posters te komen’, verklaarde Toscani september vorig jaar tegenover het Britse blad The Observer.
‘Ik denk niet dat de foto’s vulgair zijn. Ze laten enkel twee mannen zien die samen lol hebben en wat aan het rollebollen zijn. En tegen die ouders die nu klagen, kan ik alleen maar zeggen dat hun kinderen allang weten hoe ‘t zit. Het Vaticaan is natuurlijk niet zo gelukkig met deze campagne, maar de kerk is dan ook een achterhaald instituut in de hedendaagse wereld. Ik denk niet dat Rome nog enige invloed op jongeren heeft’, zo liet hij vorig jaar weten en dat kan Toscani nu dus ook de rechter gaan uitleggen.
Zie voor meer informatie en posters uit de Ra-Re-serie: