Volgens de Times of India waren Sonu Avtar Singh (21) en Rekha Marwadi (18) begin dit jaar samen weggelopen uit Panchmahals naar een dorp in de Punjab-regio.
Kort daarna hebben de ouders van Rekha de politie gemeld dat hun dochter gekidnapt was door Sonu. Volgens de aanklacht van de ouders is Sonu een man verkleedt als vrouw. In werkelijkheid is Sonu echter een jonge vrouw die shirts en broeken draagt en die na haar arrestatie de politie liet weten dat ze liever als een man door het leven gaat.
Na de aanklacht van de ouders van Rekha is de politie snel in actie gekomen. De beide jonge vrouwen werden door de politie gedwongen terug te keren naar Panchmahals en door hen in een ziekenhuis gebracht voor gynaecologisch onderzoek. Toen daarbij bleek dat Sonu geen man was en de beide vrouwen lieten weten dat ze een liefdesrelatie hebben, graag samen willen leven en dat er dus van ontvoering geen sprake was, bracht dat de politie in ernstige verlegenheid.
‘We kunnen Sonu niet vanwege ontvoering laten aanklagen’, zegt J.K. Bhatt Nor, de adjunct-commissaris van Panchmahals. ‘Maar nu we door medisch onderzoek hebben vastgesteld dat Sonu een vrouw is, kunnen we haar ook niet aanklagen vanwege ‘onnatuurlijke seksuele handelingen’ op grond van artikel 377 van het Wetboek van Strafrecht, omdat we dan penetratie moeten bewijzen’.
Het is nog onduidelijk wat er nu met de beide vrouwen gaat gebeuren. En dat terwijl het voorbeeld geenszins uniek is voor de positie van lesbische vrouwen in India. Afgelopen jaar werd bekend dat Usha Yadav (20) en Shilpi Gutpa (22) uit de noordelijke staat Uttar Pradesh door hun ouders van elkaar gescheiden gehouden worden nadat duidelijk was dat ze een liefdesrelatie begonnen waren. De beide vrouwen hebben sindsdien feitelijk een door hun familie opgelegd huisarrest om te voorkomen dat ze nog bij elkaar komen.
De afgelopen jaren is een stroom van dit soort verhalen naar buiten gesijpeld waarbij het meestal om jonge lesbische paren gaat.
‘De families van deze jonge vrouwen leggen hun wil aan hen op en maken zo duidelijk hoe een jonge vrouw in India zich heeft te gedragen en wat de prijs is die betaald moet worden als je je daar niet aan houdt’, zegt
Paula Ettelbrick
, directeur van de International Gay and Lesbian Human Rights Commission (IGLHRC).
‘Het is ook heel gebruikelijk dat de politie betrokken raakt bij dit soort familiestrijd. Daarvan kennen we heel veel verhalen, zoals die van Suna en Rekha en van Usha en Shilpi’.
‘Het goede nieuws is, dat India een uiterst divers land is en wereld’s grootste democratische rechtstaat. De oude, nog uit de koloniale tijd daterende, sodomiewetgeving staat volop ter discussie en de lobby om die wet af te schaffen wint aan kracht. De strijd voor gelijke rechten heeft nog een lange weg te gaan, maar er zijn steeds meer groepen van homoseksuele mannen, lesbische vrouwen, biseksuelen en transgenders in de grote steden en de rest van dit immense land die zich laten horen en daarmee opkomen van hun rechten’, zegt Ettelbrick hoopvol.