Terug naar overzicht

Kraft-aandeelhouders voor sponsoring Gay Games

Dr. Marcella Meyer, zelf woonachtig in Chicago, diende tijdens de aandeelhoudersvergadering van Kraft Food Inc. – het grootste levensmiddelen- en frisdrankenbedrijf ter wereld – een voorstel in om deze sponsoring te beëindigen.

Volgens Meyer verhoogt homoseksualiteit de kans op het verspreiden van seksueel overdraagbare ziekten. Door het sponsoren van de Gay Games zou Kraft volgens Meyer ‘medeverantwoordelijkheid dragen en mogelijk aansprakelijk zijn, indien jonge bezoekers van de Gay Games overgaan tot het experimenteren met homoseksuele contacten waardoor ze het gevaar lopen een ernstige en mogelijk dodelijke ziekte op te lopen’.

De directie van Kraft hebben het voorstel van Meyer onmiddellijk afgeraden. Zij wezen er de aandeelhouders op dat de sponsoring van de Gay Games gewoon binnen de doelstellingen van het maatschappelijk beleid van het bedrijf valt. Tijdens de vergadering bleek een overweldigende meerderheid van 99% van aandeelhouders het met de Kraft-directie eens te zijn. Daarmee werd dus besloten dat Kraft door kan gaan met het steunen van de Gay Games.

Het voorstel van Meyer is niet de eerste poging om Kraft te dwingen af te zien van steun aan de Gay Games die van 15-22 juni in Chicago gehouden worden. Mei vorig jaar trotseerde Kraft al de dreiging van een boycot door de homofobe American Family Association.

Kevin Boyer, bestuurslid van de Gay Games, was ‘dolenthousiast’ over de uitslag van de stemming.

Boyer ziet in de steun van de Kraft-aandeelhouders ‘een erkenning dat de steun van Kraft aan de Gay Games constistent is met het gevoerde beleid van het bedrijf en een krachtige afwijzing van ongefundeerde en valse informatie over de holebi-gemeenschap’. De uitslag van de stemming bewijst volgens Boyer dat ‘een overduidelijk extreme en intolerante houding terug kan slaan op de extremisten zelf’.

Ondanks deze tegenslagen gaan die ‘extremisten’ overigens onverdroten door met acties tegen bedrijven die holebi-organisaties en –activiteiten ondersteunen, adverteren in de holebi-media of holebi-vriendelijk personeelsbeleid voeren. Hun pijlen zijn nu gericht op grote ondernemingen zoals American Express, Ford, Bank of America en Exxon-Mobil.

Aandeelhouders van deze bedrijven wordt nu gevraagd in hun personeelsbeleid seksuele voorkeur als anti-discriminatiegrond te schrappen. Als dat lukt, kan dat onmiddellijk gevolgen hebben voor de holebi’s onder het personeel van deze bedrijven, want hun partners zouden bijvoorbeeld pensioenrechten kunnen verliezen.

Volgens een schatting van Fortune Magazine maakt het voorstel overigens geen schijn van kans. Niet meer dan een schamele 2% van de aandeelhouders van de genoemde bedrijven zullen het homo-vijandige voorstel willen steunen.

‘Het wordt steeds duidelijker dat aandeelhouders van grote Amerikaanse bedrijven zich niet laten opjutten door de homofobe retoriek van organisaties als de American Family Association’, zegt Justin Nelson, oprichter en voorzitter van de Gay and Lesbian Chamber of Commerce (Holebi-Kamer van Koophandel).

Volgens Nelson zien aandeelhouders steeds meer in dat het gevoerde homo-vriendelijke bedrijfsbeleid ook het beste voor ‘business’ is. ‘De meeste bedrijven hebben allang ontdekt dat holebi’s een interessante en belangrijke klantengroep zijn die ze daarom ook positief moeten benaderen. Voor extreme homofobe standpunten is gewoon geen plaats in de zakenwereld’, concludeert Nelson.