Dat staat in het juni-nummer van ContrariO Blad, het contactorgaan van de vereniging.
Aanleiding tot de oproep is de afwijzing door ContrariO van de nieuwe lesmethode ‘Helemaal Anders’ van Different, onderdeel van de stichting Tot Heil des Volks in Amsterdam.
Dat lespakket, dat eerder in de Tweede Kamer al onder vuur lag, is er volgens ContrariO op uit homoleerlingen te ‘bekeren’ tot de visie van Different. ‘De fuik sluit zich naarmate de leerling verder leest. Je kunt uiteindelijk geen andere kant meer op’, staat in een bespreking in ContrariO Blad.
Different presenteerde de methode enkele maanden geleden als een mogelijkheid voor christelijke scholen om homofilie bespreekbaar te maken. De kritiek, onder meer vanuit van de Tweede Kamer na informatie over het lespakket door het COC, dat de lesmethode zou aansturen op verandering van een homo- naar een heteroseksuele gerichtheid, wees de organisatie van de hand. De lessen zouden erop gericht zijn te laten zien dat mensen ‘kunnen kiezen hoe zij omgaan met homoseksuele gevoelens’.
De werkgroep ContrariO heeft echter kritiek, die doet denken aan de opmerkingen van CDA, PvdA, GroenLinks en D66 in de Tweede Kamer. ContrariO stelt nu dat het lespakket ongeschikt is voor gebruik op christelijke middelbare scholen. Different gaat in de lesmethode de positie van de ‘100 procent homo’ uit de weg, vindt de werkgroep. ‘De lesmethode verfrommelt homoseksualiteit tot een nauwelijks relevant verschijnsel’.
Bovendien is het ContrariO opgevallen dat in het boekje wordt gesproken over ‘mensen met homoseksuele gevoelens’. De stelling dat mensen in seksueel opzicht een ‘verschuiving kunnen meemaken’, biedt volgens ContrariO ‘een podium om homo’s op de uitweg van Different te wijzen’. Different gaat er van uit dat homoseksuele gevoelens kunnen verminderen of verdwijnen, terwijl ContrariO vindt dat ze moeten worden aanvaard als onderdeel van de identiteit.
‘Helemaal Anders’, de lesmethode van Different is ‘evangelisatiemateriaal’ waarmee geen leerling is geholpen, denkt ContrariO. Volgens de recensenten moeten scholen in ‘alle openheid en eerlijkheid’ met leerlingen spreken over hoe je als christen met homoseksualiteit om kunt gaan.
Reitze Siebesma van Different zegt dat de bespreking in het blad van ControriO ‘veel zegt over die werkgroep zelf’. ‘Zij zeggen: als je je aangetrokken voelt tot seksegenoten, ben je homo en moet je als homo je weg zien te vinden. In onze visie ben je echter geen homo, als je homoseksuele gevoelens hebt’, zegt Siebesma.
Different ziet homoseksuele gevoelens als een gevolg van de zondeval. ‘Net zoals scheefgroei in heteroseksuele gevoelens. Onze woordkeus in het lespakket heeft alles te maken met onze visie. Die is niet neutraal, maar de gangbare opvatting in de maatschappij dat je homoseksuele gevoelens moet aanvaarden als onderdeel van je identiteit is ook niet neutraal’.
Siebesma vindt het, wanneer ook ContrariO een lesmethode ontwikkelt, belangrijk dat die vereniging net als Different duidelijk aangeeft welke visie zij op homoseksualiteit hebben. ‘Want in de visie op hoe homoseksualiteit zich verhoudt tot de persoonlijke identiteit, zit de kern van het verschil’.
De visie van ContrariO op het lespakket ‘Helemaal Anders’ sluit aan op de kritiek die het COC daarop heeft.
Zie voor meer informatie ons dossier Onderwijs.