Terug naar overzicht

‘Roze Plafond in bedrijfsleven bestaat niet’

Recent onderzoek, gepubliceerd in het blad _Management Team_, toont aan dat zich onder de 125 bestuursleden van in Nederland beursgenoteerde bedrijven geen enkele openlijke homoseksueel bevindt. Statistisch gezien is dat een opmerkelijk resultaat, omdat er tussen de 3 en 10 procent van de bevolking homoseksueel is.

En dat zou wijzen op het bestaan van een ‘roze plafond’, te vergelijken met het ‘glazen plafond’ dat vrouwen er van weerhoudt de top van het bedrijfsleven of de ambtenarij te bereiken. Vandaar dat COC Nederland met een aantal roze netwerken uit grote bedrijven bezig is een

Platform Homoseksualiteit en Bedrijf

op te richten om dit ‘roze plafond’ aan te pakken.

Frank van der Linden

, die bekendstaat als de beste geklede headhunter van Nederland, denkt echter niet dat er sprake is van een roze plafond in het bedrijfsleven. Hij kent veel mensen in de top van het bedrijfsleven en volgens Van der Linden voelde geen van die mensen zich ooit belemmerd in hun loopbaan vanwege hun seksuele voorkeur.

In het verleden heeft Nederland twee leden van raden van bestuur gekend die uitkwamen voor hun homoseksuele geaardheid: James Kinsella van WorldOnline en Sergio Lires Real van ABN/Amro.

Maar ook twee zwaluwen maken nog geen zomer. Het blijft toch vreemd dat er in een land waar homoseksualiteit allang geen taboe meer is, zo weinig homoseksuelen in de top van beursgenoteerde bedrijven zitten.

Frans Gosses

, oud-Human Resourcementmanager van Shell en tegenwoordig lid van de Permanente Scoutingcommissie van de VVD, denkt daar wel een verklaring voor te hebben.

Volgens Gosses ligt het namelijk niet aan het bedrijfsleven, maar aan de keuzen die homoseksuelen zelf maken. Gosses denkt namelijk dat homoseksuelen uit zichzelf niet voor een loopbaan in het bedrijfsleven kiezen. Hij denkt dat ze eerder kiezen voor een vrij beroep of voor werk in de non-profit sector. Met zo weinig homoseksuelen die kiezen voor een loopbaan in het bedrijfsleven is het vervolgens dan weer niet zo vreemd dat zo weinig van hen de top bereiken.

Maar volgens de roze netwerken bij bedrijven als ABN/Amro, IBM, ING en TNT, daarin gesteund door COC Nederland, duidt het resultaat van het onderzoek mogelijk wel op het bestaan van een roze plafond, te vergelijken met het ‘glazen plafond’ voor vrouwen. Vandaar dat deze netwerken met steun van het COC nu werken aan de oprichting van een

Platform Homoseksualiteit en Bedrijf

om dit roze plafond aan te pakken.

Zie voor meer informatie:

Platform Homoseksualiteit en Bedrijf

Roze plafond in het bedrijfsleven

Management Team-artikel over het Roze Plafond

België – Kamervragen over Roze Plafond