Enkele andere opvallende resultaten die uit het onderzoek naar voren kwamen zijn:
BEELDVORMING
89 procent van de homo’s en lesbiennes herkent zich weinig tot geheel niet in het beeld dat van hen in de media verschijnt. Ze stellen dat de media homo’s en lesbo’s veelal clichématig in beeld brengt en vooral oog heeft voor extreme subgroepjes. Zij stellen dat dit een belangrijk element is bij het niet uit de kast durven komen van jongeren en het gebrek aan tolerantie onder een aantal bevolkingsgroepen.
ONZICHTBARE TOLERANTIE
Veel homo’s en lesbiennes besluiten bepaalde ambities niet na te streven om ‘gedoe over seksualiteit’ uit de weg te gaan. Er is dus veel ‘onzichtbare’ intolerantie. Vooral onder mannen is dit percentage hoog. Een derde van alle homomannen laat weten aan sport, kerk of beroep niet te beginnen om gedoe te vermijden.
KINDERWENS
Veel homo’s en lesbiennes stellen dat ze een gezinsleven wensen, en opvallend is ook dat het hebben van kinderen belangrijk wordt gevonden.
BISEKSUELEN
Opvallend is bovendien dat wordt gedacht dat lesbo’s en biseksuelen het over het makkelijker hebben dan homo’s.
PRIORITEITEN
Homo’s en lesbiennes vinden dat bestrijding van geweld, aanpassing van artikel 1 van de grondwet, betere adoptiemogelijkheden en gelijke behandeling in beroepen prioriteit moeten hebben.
KAMERDEBAT
De Tweede Kamer debatteert vandaag over het homo-emancipatiebeleid.
Om een goed beeld te krijgen van hoe de homoseksuelen er zelf over denken, en wat zij vinden dat er veranderd moet worden in Nederland, heeft D66 ten behoeve van hun woordvoerder homo-emancipatiebeleid
Boris van der Ham
deze enquête opgesteld.
ENQUETE
De meeste vragen zijn als meerkeuzevragen gesteld. Bij vrijwel elk van deze vragen is er echter ruimte gemaakt voor aanvullingen. Hiervan is veel gebruik gemaakt. Veel deelnemers hebben persoonlijke ervaringen en suggesties aangeleverd.
Deze enquête bevat ook een behoorlijk groot aantal open vragen. Ook hier is massaal op geantwoord. De uitkomsten van het onderzoek zijn daardoor nog waardevoller, omdat deelnemers zelf met onderwerpen op de proppen komen, waar in de vraagstelling niet per se op wordt aangestuurd. Aan de enquête hebben 2312 mensen deelgenomen.
Zie hier het volledige D66-GAYNL-onderzoek.