Een helder en tegelijkertijd genuanceerd standpunt waarbij RefoAnders de mens met homogevoelens niet veroordelend tegemoet treedt, maar met hem of haar op weg wil gaan om te leren leven uit Gods genade en naar Zijn wil. Dat ziet RefoAnders als haar missie om in de totale breedte van de reformatorische wereld een toenemende openheid te bevorderen ten aanzien van vragen die leven rond homoseksualiteit en daarmee ook de bespreekbaarheid daarvan te vergroten.
De kern van het door RefoAnders ingenomen standpunt is dat het leven van een christen op alle terreinen in harmonie met Gods wil behoort te zijn. Deze kerngedachte wordt nader uitgewerkt in zeven overwegingen. Deze gaan in op onterechte schuldgevoelens, verkeerde beeldvorming, het inleven in de situatie van de ander, de bezwaren tegen een homoseksuele relatie vanuit een Bijbelse visie, de waarde van liefdevolle vriendschappen, de sceptische, maar niet absoluut afwijzende, houding ten opzichte van verandertherapieën en de betekenis van pastorale begeleiding.
STANDPUNTOMSCHRIJVING
1. Doelstelling / Missie
_Stichting RefoAnders zet zich binnen de totale breedte van de reformatorische wereld in voor toenemende openheid ten aanzien van de vragen die zich voordoen rond het hebben van homo-gevoelens, waardoor deze beter bespreekbaar worden._
2. Hoofdgedachte
_Stichting RefoAnders is van overtuiging dat het leven van een christen op alle terreinen, en dus ook op seksueel terrein, in harmonie behoort te zijn met Gods wil, zoals geopenbaard in Zijn Woord._
Subgedachten
2. 1
– Stichting RefoAnders vindt dat het hebben van homogevoelens niet als een persoonlijke morele schuld ervaren behoeft te worden._
2. 2
– Stichting RefoAnders vindt dat er te eenzijdig gefocust wordt op de zonden op het terrein van de homoseksualiteit.
2. 3
– Stichting RefoAnders kan zich weliswaar inleven in de motieven die leiden tot de keuze voor een homoseksuele relatie, maar wijst op een hogere weg._
2.4
– _Stichting RefoAnders onderschrijft de aan de Bijbel ontleende bezwaren tegen homoseksuele relaties.
2.5
– _Stichting RefoAnders erkent de waarde van liefdevolle vriendschappen._
2.6
– _Stichting RefoAnders staat sceptisch tegenover verandertherapieën._
2.7
– _Stichting RefoAnders roept op tot pastorale begeleiding vanuit de ruimte van Gods liefdevolle ontferming voor Zijn gebroken schepping._
Stichting RefoAnders meent hiermee een waardevol en consistent standpunt te hebben ingenomen, dat bruikbaar zal kunnen zijn voor de totale breedte van de reformatorische gezindte.
Maar RefoAnders/Johan Quist zet zich met deze visie wel definitief af van echt grote organisaties van christelijke holebi’s, zoals ContrariO en CHJC, en van het LKP, het Landelijk KoördinatiePunt Homoseksualiteit en Geloof, de koepel van christelijke holebi-organisaties. Die organisaties stellen al deze vraagstukken wel ter discussie onder hun leden, maar laten de keuze die gemaakt kan worden aan hun leden zelf over en leggen dus geen strikt bijbelse of andere visie aan hen op wat RefoAnders nu duidelijk wel doet.
Aan de vorming van dit standpunt is gewerkt door het bestuur van Stichting RefoAnders, enkele moderators van het forum van RefoAnders, dominee De Graaff uit Rotterdam, bekend van de HGJB handreiking voor homopastoraat, dominee Noordam uit Drachten, de schrijver van het boekje _De huiver van Leviticus en de Veenendaalse prof. Hoek, bijzonder hoogleraar Gereformeerde spiritualiteit aan de Theologische Universiteit in Kampen.
Prof. Hoek kwam vorig jaar in het nieuws toen hij in een toespraak stelde dat (heteroseksueel) overspel een grotere zonde is dan een homoseksuele relatie in liefde en trouw. Daarmee lokte hij een heftige afwijzende reactie uit van Yvette Lont, waarin ze homoseksualiteit ‘de geestelijke dood’ noemde en waarmee ze voor het eerst van zich deed spreken. Met haar heftige reactie deed ze Hoek danig onrecht, want deze hoogleraar heeft zeker geen vrijzinnige opvattingen over homoseksualiteit. Homorelaties wijst hij op Bijbelse gronden af en genezing sluit hij niet uit.
Verder werden diverse mensen geconsulteerd voor commentaar op concepten van het standpunt. De namen van deze mensen blijven ongenoemd, maar gelet op de inmiddels nauwe contacten tussen RefoAnders en de stichting Tot Heil des Volks, mag verondersteld worden dat medewerkers van deze stichting, zoals Johan van der Sluis en Reitze Siebesma, daarbij zeker betrokken geweest zijn.
Gelijktijdig met de presentatie van het standpunt is de samenstelling van het bestuur – voorheen enkel bestaande uit
Johan Quist
met zijn dochter Elna Quist – gewijzigd. Elna Quist legt haar bestuursfunctie neer, zodat er geen familieverhoudingen meer binnen het bestuur bestaan. Wel zal zij nog actief blijven bij het assisteren van het bestuur als notulist. Verder treden drie nieuwe bestuursleden aan, te weten dominee Noordam uit Drachten, prof. Hoek uit Veenendaal en mevr. Van Klinken uit Middelharnis .
RefoAnders meldt verder te zoeken naar uitbreiding van het bestuur, waarbij gedacht wordt aan een deskundige op psychologisch gebied alsook mannen en vrouwen die zelf homogevoelens kennen. Uiteraard wordt van nieuwe bestuursleden verwacht dat zij zich conformeren met het standpunt van stichting RefoAnders.
Gelet op de huidige bestuurssamenstelling moet worden vastgesteld dat RefoAnders geen holebi-organsatie in de strikte van het woord is. Geen organisatie immers van, voor en door holebi’s zelf. Geen spreekbuis van de groep zelf, maar van betrokken buitenstaanders die een strikte opvatting over homoseksualiteit hebben en trachten die op te leggen.
Zie voor een nadere toelichting op de RefoAnders Standpuntbepaling.
Lees verder deze artikelen uit het
Reformatorisch Dagblad
:
– Zoektocht naar een hogere weg – met reacties van o.a. R. Seldenrijk, bestuurslid van stichting Different.
– Geef steun aan homofiele medemens – met het standpunt van prof. Hoek.
– RefoAnders verwerpt homoseksuele relatie – artikel over de standpuntbepaling.