Terug naar overzicht

Eerste exemplaar Coming Out Dag-special voor Plasterk

De Coming Out Dag-special besteedt onder andere aandacht aan jongeren, sport, ouderen en homoseksualiteit en geloof.

De uitgave wordt in een oplage van een half miljoen exemplaren verspreid via het gratis dagblad _Metro_. Daarmee worden 1,8 miljoen mensen bereikt.

De krant is een initiatief van het magazine Gay&Night, in samenwerking met Expreszo, ZijAanZij, GK Magazine en COC Nederland.

Het aanbieden van het eerste exemplaar is volgens Van Dalen een waardering voor het homo-emancipatiebeleid van dit kabinet. ‘Het kabinet heeft laten zien dat homobeleid serieus wordt genomen’, zegt Van Dalen. ‘Minister Plasterk is daarbij het meest zichtbaar, maar ook bij ministeries zoals Buitenlandse Zaken, Economische Zaken en Justitie is de verbetering van sociale acceptatie van homoseksualiteit opgevallen’.

In de Coming Out Dag-special pleit Van Dalen voor een samenleving waar anders zijn positief wordt gewaardeerd. ‘Een samenleving die afwijkingen van de norm ziet als iets positiefs, staat open voor veranderingen, is innovatief en vooruitstrevend en heeft dus toekomst. Homo’s en hetero’s in zo’n samenleving ervaren homoseksualiteit als een toegevoegde waarde. Mensen zeggen; gaaf dat je anders bent. Omdat ze snappen dat het ook over henzelf gaat als uniek individu’, aldus van Dalen.
Eerste exemplaar Coming Out Dag-special voor Plasterk
Coming Out Dag werd eind jaren tachtig geïntroduceerd in Amerika. Minister Plasterk kondigde vorig jaar aan van deze dag in Nederland een nationale dag te willen maken. De naam verwijst naar ‘uit de kast komen’, waarmee ‘voor je geaardheid uitkomen’ wordt bedoeld. De dag roept niet op om uit de kast te komen, maar is bedoeld om aandacht te vragen voor seksuele diversiteit.

De komende dagen vinden in het hele land verschillende activiteiten plaats. Meer informatie is te vinden op Coming Out Day 2009 en de special kan gratis gedownload worden – zie COD Special

Zie ook Bejaarde homo’s willen keurmerk tehuizen