Ook Henriëtte Boersma, teamleider van het derde leerjaar havo en vwo, vond het eenzijdig dat alle vier de gastdocenten een relatie hadden of hadden gehad.
‘Tijdens de gastlessen in oktober hebben we een paar dingen meegemaakt die niet passen bij de identiteit van de school’, zegt Boersma. Volgens Boersma is het hoofddoel van de lessen: ‘Je mag er zijn van de Heere God. Ook nadat je bij jezelf homoseksuele gevoelens hebt ontdekt’.
De ouders stelden volgens Boersma terecht de vraag waarom alleen voor Contrario gekozen is. ‘Volgens hen blijkt op de ContrariO-site dat deze organisatie positief tegenover een relatie tussen christenhomo’s staat. Het is goed om het lesaanbod breder te trekken en RefoAnders uit te nodigen. Misschien past deze stichting beter bij onze school’.
Er is met RefoAnders een overeenkomst gesloten voor een jaar, maar Boersma sluit niet uit alsnog bij ContrariO terug te keren.
Het sluiten van deze overeenkomst is voor RefoAnders wel opmerkelijk, omdat voorzitter Johan Quist op de site van deze organisatie nog onlangs stellig beweert dat ‘RefoAnders GEEN lespakket heeft over homoseksualiteit en deze ook NIET aan het ontwikkelen is’. RefoAnders heeft wel overleg met de Vereniging Gereformeerd Schoolonderwijs (VGS) die een eigen Visienota Homoseksualiteit ontwikkeld hebben. Maar die gesprekken verlopen volgens Quist moeizaam vanwege ‘terughoudendheid’ bij de VGS.
Desgevraagd laat Johan Quist van RefoAnders weten dat zijn organisatie enkel de gastlessen van ContrariO overneemt. De school blijft wel met de lesmethode Homo in de Klas werken, maar kiest er voor daarbij een gastdocent te vragen van een organisatie als RefoAnders die meer volgens de orthodox-christelijke opvatting het hebben van een homoseksuele relatie afwijst. ‘Dat is de keuze van de school’, zegt Quist, die verder geen inhoudelijk oordeel wil geven over het ContrariO-lespakket en benadrukt dat RefoAnders ook geen verantwoordelijkheid neemt voor de lesmethode die ContrariO en GRIP ontwikkeld hebben.
Voorzitter Robert Daverschot van ContrariO, is verbaasd over het besluit van de Amersfoortse scholengemeenschap. Hij benadrukt dat ContrariO geen standpunt inneemt over homoseksuele relaties.
‘Maar het kan wel gebeuren dat een gastdocent een relatie heeft en dat leerlingen daarnaar vragen. Het zou jammer zijn als het dan alleen maar gaat over de vraag of een relatie wel of niet mag. Het proces dat een christelijke homo doormaakt om al dan niet tot een relatie te komen, vinden wij veel belangrijker’, stelt Davenschot.
Daverschot wijst er op dat dit de eerste ervaringen van ContrariO met voorlichting op scholen is. ‘Wij nemen het signaal van de Guido heel serieus en doen er alles aan om ook het vertrouwen van scholen en ouders te behouden’, zegt de ContrariO-voorzitter. Hij ziet het besluit van de school dan ook vooral ‘als een stimulans om voorlichters nog beter te screenen en te trainen’.
De gastlessen van voorlichters van ContrariO vormen een onderdeel van het lespakket Homo in de Klas dat Contrario in nauwe samenwerking met het GeReformeerd IndentiteitsPlatform (GRIP) ontwikkeld heeft.
Het lespakket werd 7 november vorig jaar door ContrariO en GRIP gepresenteerd aan minister Plasterk tijdens de Open Dag van ContrariO in Utrecht. De lesmethode is een onderdeel van de LCC Projecten – een samenwerkingsverband van LKP, CHJC en ContrariO – waar minister Plasterk in het kader van het homo-emancipatiebeleid subsidie voor gegeven heeft om de sociale acceptatie van homoseksualiteit in christelijke kring te bevorderen.
Tijdens de presentatie van het lespakket werd beklemtoont dat het doel is om leerlingen vooral zelf te laten nadenken, niet om een antwoord te geven op de toch onvermijdelijke vraag of de gastdocent ‘het ook met zijn vriend doet’.
Op die grondslag besloten het Gomarus College Groningen, Greijdanus College Zwolle, GSR Rotterdam én de Guido de Brès Amersfoort om met ContrariO in zee te gaan en het lespakket te gebruiken op deze gereformeerde scholen. Inmiddels heeft ook het Nuborgh College Lambert Franckens in Elburg zich daarbij aangesloten.
De Guido de Brès is de enige school die ContrariO inruilt voor RefoAnders voor het geven van de gastlessen. Op het Greijdanus College en het GSR moeten de eerste gastlessen nog gegeven worden. Het Gomarus College heeft er al wel positieve ervaring mee.
Afspraak met de bij het GRIP aangesloten scholen was dat dit schooljaar met het lespakket gewerkt zou worden en daarover eind van dit jaar een evaluatie te houden. Het lespakket is dit schooljaar gericht op leerlingen van VWO/HAVO, maar er wordt door het GRIP en ContrariO inmiddels ook gewerkt aan een aangepast lespakket voor het VMBO dat vanaf het schooljaar 2010/2011 gebruikt zou kunnen gaan worden.
De Gereformeerde Scholengemeenschap Guido de Brès is nauw verbonden aan de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt (GKV) en de Christelijk Gereformeerde Kerken (CGK). Bestuurleden en medewerkers dienen belijdend lid te zijn van een van die kerken. Voor docenten is dat vastgelegd in een beroepscode die deel uitmaakt van de CAO. Leerlingen komen voornamelijk uit de beide genoemde kerken, maar de school staat ook open voor de kinderen van ouders die niet gereformeerd zijn maar wel ‘een weloverwogen voorkeur’ voor het gereformeerd onderwijs hebben. Met die ouders wordt vooraf een persoonlijk gesprek gehouden.
Guido de Brès-scholengemeenschap is aangesloten bij het GeReformeerd IdentiteitsPlatform (GRIP) en werkte mee aan het ontwikkelen van het lespakket Homo in de Klas waar de gastlessen van ContrariO onderdeel van uitmaken. Voormalig ContrariO-voorzitter Erik Bolks was een leerling op deze school.
Zie ook:
Lesmethode homoseksualiteit voor gereformeerd onderwijs
Zie voor meer informatie ook:
– LCC-projecten
– GRIP
Reformatorisch Dagblad – RefoAnders gaat gastlessen geven op vrijgemaakte school
Nederlands Dagblad – Homo in gereformeerde klas
Zie verder ons dossier Onderwijs.