Terug naar overzicht

Media bevestigen vooroordelen over diversiteit

‘Bij een artikel over geweld tegen homo’s plaatsen media rustig een foto van travestieten of de gay-pride. Dat is net zo stupide als wanneer je bij een willekeurig artikel over hetero’s een foto van carnaval plaatst. Ik vraag me af hoe die keuzes tot stand komen. Zijn de redacties zich bewust van hun eigen vooroordelen?’, aldus voorzitter Dennis Boutkan van COC Amsterdam.

Het doel van het debat is (beeld)redacteuren bewust maken hoe sterk hun invloed is op beeldvorming. De bedoeling is dat gedebatteerd wordt over de vraag hoe ver de verantwoordelijkheid van de media reikt als het gaat om maatschappelijke belangen, zoals beeldvorming over diversiteit, man/vrouwverhoudingen, gender en (homo/bi)seksualiteit. En hoe een bewuster en beter gebruik van beelden gerealiseerd kan worden. ‘Beeldredacties lijken makkelijke en luie keuzes te maken, daarmee bevestigen ze schadelijke vooroordelen’, aldus Boutkan.

Een panel, onder andere bestaand uit Liesbeth Melkert, chef beeld van _Het Parool_; Hanneke Felten, onderzoeker en adviseur op het gebied van jongeren en seksualiteit verbonden aan Movisie, en Martijn Kleppe, promovendus Erasmus School of History, Culture en Communication, blogger op Photoq, geeft aan de hand van concrete voorbeelden aanzetten voor de discussie. Onder leiding van journaliste Djoeke Veeninga zal ook het publiek mee kunnen praten.

MEDIADEBAT – BETER BEELD

Datum: donderdag 19 januari 2012 – 20.00-22.00 uur
Locatie: Lloyd Hotel – Oostelijke Handelskade 34 te Amsterdam
Doelgroep: hoofd- en eindredacteuren, (beeld)redacteuren en televisiemakers

Toegang is gratis, maar het is wel nodig te reserveren. Dat kan via een mail: Jennifer(@)jenjenpr.nl.

Pride Photo Award (PPA) is een initiatief van COC Amsterdam, IHLIA (Internationaal Homo/Lesbisch Informatiecentrum en Archief) en Stichting Homomonument, met steun en advies van Foam en World Press Photo.

_Het debat wordt mede mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van de Stichting Democratie en Media_.