Dit weekend geven de spelers en de clubs in het Belgische profvoetbal de aftrap van de Regenboogcampagne. Tijdens de campagne wordt een toolkit gelanceerd om alle geledingen van het voetbal homo/bi-vriendelijker te maken.
Door een wedstrijd met regenboogveters te spelen, willen de profclubs hun steun uitspreken tegen homo/bifobie in het voetbal. Ook supporters worden opgeroepen om getooid in regenboogkleuren naar de stadions te gaan. De campagne wordt ook via de sociale media gevoerd door de hashtag #footballplus.
Tijdens de campagne wordt de toolkit Voetbal vs. Homofobie: 1-0 gelanceerd. De toolkit is door de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) in samenwerking met Gelijke Kansen in Vlaanderen tot stand gekomen. De toolkit bevat voor clubs en supporters informatie en praktische tips om het voetbal homo/bi-vriendelijker te maken.
“Met de lancering van de toolkit zet het Belgische voetbal een stap richting een open en verdraagzame samenleving”, meldt de KBVB. “Het Belgische voetbal neemt zo een belangrjike rol op in de strijd tegen homofobie. Binnen het voetbal, maar evengoed binnen de samenleving.”
De Regenboogcampagne is een onderdeel van het actieplan Holebi of hetero, maak er geen spel van! dat op initiatief van voormalig Vlaams minister Pascal Smet van Gelijke Kansen tot stand is gekomen. Zijn opvolgster Liesbeth Homans zal dit weekend aanwezig zijn bij de wedstrijd KV Mechelen-Cercle Brugge. Overigens doen niet alle profclubs mee. De drie toppers Club Brugge, Racing Genk en Standard Luik laten het afweten, omdat ze de ‘kwaliteit van de veters’ niet kennen…
Met de actie met de regenboogveters wordt een Engels voorbeeld nagevolgd. Dit en vorig jaar organiseerde de Britse LHBT-organisatie Stonewall een soortgelijke actie in de Engelse Premier League.
[Bronnen/Illustraties: ZiZo, KBVB, Stonewall, De Morgen]
Het COC vecht voor LHBT-rechten. Vecht mee!