Ter gelegenheid van de Dag van de Mensenrechten presenteerde GALE – de Global Alliance for LGBT Education – de eerste wereldkaart over de uitvoering van het recht op onderwijs voor lesbische, homo, biseksuele en transgender (LHBT) leerlingen. De kaart werd gepresenteerd op een UNESCO-symposium in Parijs over de voortgang van de wereldwijde strategie om homopesten te bestrijden.
Van de 96 onderzochte landen werd 21 procent gescoord als ‘ontkennend’ voor de rechten van LHBT-leerlingen, 19 procent van de staten werd gescoord als ‘dubbelzinnig’ en slechts 9 procent van de staten zou kunnen worden gescoord als ‘ondersteunend’.
‘Ondersteunend’ betekent overigens niet dat de situatie van LHBT-studenten ideaal is of zelfs gematigd goed, maar wel dat de regering systematische probeert om zowel de juridische rechten als de sociale situatie van LHBT-leerlingen (en andere leerlingen die worden uitgesloten omdat ze niet voldoen aan stereotype traditionele verwachtingen rond gender en seksualiteit) te ondersteunen.
GALE slaagde er voor de nieuwe kaart in om feedback te krijgen van 96 uit de 198 landen ter wereld. In veel landen is zelfs het verzamelen van informatie over onderwijs voor LHBT-leerlingen gevaarlijk voor degenen die de informatie geven. In andere landen is het vrijwel onmogelijk omdat er geen informatie beschikbaar is. GALE vermoedt dat de situatie in de landen die nog niet onderzocht zijn, zeer negatief is voor LHBT-leerlingen.
De presentatie van de GALE wereldkaart werd goed ontvangen tijdens de UNESCO-bijeenkomst, waar meer dan 100 regeringsvertegenwoordigers en activisten aanwezig waren. De officiële vertegenwoordiger van Brazilië pleitte voor het opnemen van seksuele diversiteit in de nieuwe formulering van het millenniumdoel voor onderwijs en voor het benoemen van specifieke LHBT-indicatoren in de monitoring van de voortgang van de uitvoering van dit doel.
Zie de GALE Wereldkaart:
[Bron/Illustratie: GALE]