Hogesnelheidstrein-operator Thalys heeft een medewerker geschorst vanwege homofobe opmerkingen tegen twee vrouwen die zoenend afscheid van elkaar namen op het station Paris-Nord. Het incident heeft veel aandacht gekregen in de media en tienduizenden hebben een AllOut-internetpetitie getekend.
De Thalys-medewerker sommeerde de vrouwen om op te houden met zoenen, vooral omdat er op het perron ook kinderen waren. De vrouwen waren niet gediend van het optreden van de Thalys-medewerker en verlangde excuses van hem, maar daar reageerde de man niet op. Wel liet hij weten geen bezwaren te hebben tegen een zoenend heteropaar.
Daarop heeft een van de vrouwen op 18 februari jl. een klacht tegen hem ingediend bij zijn werkgever. Thalys stuurde daarop een standaardbrief met excuses als antwoord. Daar heeft de vrouw geen genoegen mee genomen. Op 6 maart jl. stuurt ze Thalys een e-mail waarin ze een ultimatum stelt; als er niet binnen een paar dagen een reactie komt waarin ook duidelijk wordt welke actie Thalys gaat ondernemen om dit soort gedrag van medewerkers in het vervolg te voorkomen, dan zal ze de publiciteit opzoeken. Toen die mail onbeantwoord bleef, besloot de vrouw een internetpetitie te starten op AllOut. Inmiddels is deze petitie door meer dan 60.000 mensen ondertekent en is er ook volop aandacht voor dit voorval in de media.
Vandaag maakt Thalys bekend dat na een intern onderzoek naar de klacht besloten is de werknemer te schorsen. Het bedrijf laat weten het incident te betreuren en het gedrag van de werknemer te veroordelen. “Wij staan voor openheid en respect”, zegt Thalys-woordvoerder Eva Mertens. Zij onderstreept dat door er op te wijzen dat het vervoersbedrijf al jaren de Prides in Amsterdam en Parijs ondersteunt. In 2013 deed Thalys voor het eerst mee met de Canal Parade.
“Tijdens opleidingen voor het Thalys-personeel en het personeel van de partners van Thalys, wordt ook steeds de nadruk gelegd op het belang van respect. Onze medewerkers houden zich aan een handvest tegen alle vormen van discriminatie van seksuele oriëntatie”, aldus Ingrid Nuelant, plaatsvervangend hoofddirecteur en HR-directeur bij Thalys. “We moeten met heel veel pedagogie, waakzaamheid en gezag blijven informeren en handelen. We gaan dit engagement aan. Dit incident raakt ons diep en zal vanaf nu een referentie zijn om onze medewerkers te sensibiliseren.”
Het COC heeft contact gehad met de vrouw die bij Thalys geklaagd had. Zij is teleurgesteld dat Thalys niet al voor er een AllOut-internetpetitie was gestart en het voorval aandacht kreeg in de media met een reactie is gekomen op haar klacht. Alle Thalys-medewerkers krijgen een training om de kernwaarden van het vervoersbedrijf, zoals respect en openheid, te kunnen uitdragen. “Maar klaarblijkelijk heeft dat bij deze werknemer niet gewerkt”, stelt de vrouw vast. Zij wil dat Thalys daar lering uit trekt en de trainingen gaat verbeteren om dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen.
NS Internationaal liet aan COC Nederland en het LHBT-netwerk Trainbow weten contact gezocht te hebben met de klant van Thalys. Het bedrijf betreurt het incident en zegt dat dergelijk gedrag niet getolereerd mag worden. Het bedrijf stelt dat elke reiziger zich welkom moet voelen aan boord van een trein van NS, NS International of van haar partner zoals Thalys. Trainbow is in 2009 opgericht door medewerkers van NS en ProRail als LHBT-netwerk voor de OV sector. Ze heeft 225 leden bij diverse OV bedrijven en op alle niveau’s in de organisaties.
[Bron: COC NL, Expreszo, AllOut – Foto Thalys: CC-Ad Meskens]
Zie ook:
Expreszo – Thalys schorst homofobe medewerker
Het Parool – Thalys door het stof na 60.000 handtekeningen tegen homofobie
Het COC vecht voor LHBT-rechten. Vecht mee!