De boot van COC Nederland heeft van de jury van de Canal Parade de prijs voor ‘Beste boodschap’ gekregen. “We zijn heel blij met de prijs en er trots op dat onze boodschap mensen heeft weten te raken!”, zegt COC-voorzitter Tanja Ineke, die alle medewerkers die aan de boot én de bijbehorende actie #Deeleenkus gewerkt hebben van harte feliciteert met deze prijs.
De jury van de Amsterdam Canal Parade – bestaande uit tv-presentator en journalist Cornald Maas (voorzitter), nieuwslezer Rik van de Westelaken, journaliste Margriet van der Linden, modeontwerper Bas Kosters en Irene Hemelaar, directeur LHBT-emancipatie van de Stichting Amsterdam Gay Pride – hebben alle 80 boten beoordeeld. Er waren drie juryprijzen te vergeven, namelijk “Prijs voor beste statement/boodschap/campagne”, “Prijs voor beste verbeelding van het thema SHARE” en “Prijs voor beste uitvoering van de boot”.
De jury over de boot van het COC:
“Welke deelnemers hebben hun nek uitgestoken en ons wakker geschud met een maatschappelijk thema? De jury heeft boot 29 COC Nederland tot winnaar in deze categorie uitgeroepen. Motto: Tijd voor echte acceptatie! Er zijn helaas nog steeds veel meer mensen die aanstoot nemen aan een zoen tussen twee mannen of twee vrouwen dan aan een zoen tussen man en vrouw. Zolang dat het geval is, schort er nog iets aan de acceptatie van de liefde tussen mensen van hetzelfde geslacht.”
Ode aan de kus
Het COC bracht op haar boot een vurige en zeer zichtbare ode aan de kus. Twee mannen en twee vrouwen stegen staande op een regenbooglift op de boot tot grote hoogte alwaar ze zoenden of hun leven er van af hing. Aan de boot was ook een social media campagne #DeelEenKus gekoppeld.
Het idee voor deze boot is gebaseerd op het recente rapport Wel trouwen, niet zoenen van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), waaruit blijkt dat de gemiddelde Nederlander het prima vindt dat paren van gelijk geslacht mogen trouwen, maar met twee zoenende mannen of twee zoenende vrouwen meer moeite heeft dan met een zoenend man/vrouw-paar. Zolang dat verschil bestaat, is er geen sprake van echte acceptatie.
Andere winnaars
Dushi & Proud/Koninkrijksboot was winnaar in de categorie “Beste verbeelding van het thema #Share”. De boot van ING kreeg de prijs voor “Mooiste uitvoering”. Zij krijgen voor volgend jaar een wildcard en hoeven niet mee te loten voor een plaats in de parade. COC Nederland feliciteert ook deze winnaars van harte met hun prachtige boten.
Publieksprijs 2015
Tot en met 24 augustus kan er via Facebook worden gestemd op de 80 deelnemende boten. Hiervan zijn foto’s en beschrijvingen te vinden op de Facebook pagina van Amsterdam Pride. De boot met de meeste stemmen krijgt de publieksprijs. Een like is éen stem.
[Bron/Foto’s: GayPrideBoot/COC Nederland]
Het COC vecht voor LHBT-rechten. Vecht mee!