Facebook labelt LHBTI-advertenties als politiek, met blokkering tot gevolg. Dat blijkt uit een artikel van de Washington Post van 3 oktober. Het COC vindt het een uiterst zorgelijke ontwikkeling en roept het sociale mediabedrijf op om een einde aan het beleid te maken.
“Een advertentie voor bijvoorbeeld een LHBTI-filmavond blokkeren terwijl er wel geadverteerd mag worden voor een reguliere filmavond, is discriminatie”, zegt COC-voorzitter Tanja Ineke. “Ik vind dit een uiterst zorgelijke ontwikkeling en roep Facebook op er direct een einde aan te maken.”
Het COC vreest consequenties van het Facebookbeleid voor LHBTI-jongerenevenementen als Paarse Vrijdag en Jong&Out en voor diverse Pride-evenementen, die vaak op Facebook gepromoot worden.
Uit het Washingtong Post-artikel blijkt dat het Facebooksysteem, dat bepaalt of een advertentie een politieke boodschap heeft, ook reclame van LHBTI-organisaties in de ‘politieke’ categorie plaatst, terwijl ze geen politieke lading hebben. Gevolg is dat de LHBTI-advertenties geblokkeerd worden.
De directeur van de Amerikaanse LHBT-organisatie LGBT Network vertelt in de Washington Post dat Facebook sinds het voorjaar zo’n vijftien van zijn advertenties blokkeerde. Hij wilde reclame maken voor evenementen als een concert op het strand en een Pride Parade.
De beheerder van de Facebookpagina over de historische Stonewall Bar in New York, zegt tegen de Post dat Facebook zoveel advertenties heeft geblokkeerd dat hij is gestopt met het gebruik van de woorden “LGBT” en “gay”. Toen de man zich daarover bij Facebook beklaagde, bevestigde het bedrijf dat het LHBTI-advertenties beschouwt als politiek getint.
Het is onbekend of Facebook het nieuwe advertentiebeleid ook in Nederland heeft ingevoerd. COC Nederland heeft nog geen ervaring met geweigerde advertenties, maar hoort graag van personen en organisaties die dat wel hebben.
[Bron: COC NL – Illustratie: CC-NoFacebook]
Het COC steunt LHBTI’s – Steun jij het COC?