Op Coming Out Dag 2019 lanceren COC, 113 en Movise samen met staatsecretaris Paul Blokhuis van VWS de nieuwe instagram-campagne #kweetnie. Jongeren worden met de campagne aangemoedigd om te praten over hun gevoelens: het is namelijk helemaal oké om nog niet te weten wat je seksuele oriëntatie of genderidentiteit is, en het is goed om je gevoelens te delen met anderen. De campagne is een onderdeel van het vernieuwde platform ‘Iedereen is Anders’, waar jongeren en ouders informatie kunnen vinden over seksuele en genderdiversiteit.
Campagne #kweetnie
Jongeren worden op social media onder de hashtag #kweetnie bereikt met de boodschap dat het niet erg is om te twijfelen over je seksuele oriëntatie of genderidentiteit. Bekende influencers zoals Jessie Maya en Rutger Vink vertellen op Instagram onder die hashtag bijvoorbeeld hun verhaal, en ze vertellen dat het niet erg is om nog niet te weten wie je bent of wat je voelt. Ook gaan ze in gesprek door jongeren te vragen waar zij mee zitten.
Website iedereenisanders.nl
Daarnaast is de website www.iedereenisanders.nl vernieuwd. Met persoonlijke verhalen over hoe het is om op te zoek te zijn naar je seksuele oriëntatie of genderidentiteit biedt de site begrip en feitelijke informatie. Het is een platform waarop ze anoniem kunnen zoeken en ervaringen delen. Zonder de angst om veroordeeld te worden door hun omgeving. Op de website staan verder tips, informatie en verhalen van andere LHBTI’s, zodat jongeren de herkenning en erkenning krijgen om zichzelf te accepteren en te beseffen dat zij niet alleen staan. De website is een samenwerking van COC, Movisie en 113.
Rol voor ouders
De vernieuwde website bevat ook een gedeelte voor ouders. Hier staan onder andere tips over hoe ouders het gesprek met hun kind kunnen aangaan en hoe zij hun kind kunnen steunen. Uit onderzoek van het ministerie van VWS blijkt dat zeven op de tien ouders al met hun kind praat over seksuele oriëntatie. In het onderzoek ‘Bespreekbaarheid LHBTI’ blijkt dat moeders het gesprek hierover vaker aanknopen met hun kind dan vaders, met respectievelijk 77 procent tegen 65 procent. Genderidentiteit is minder vaak onderwerp van gesprek. 45 procent van de ouders zegt over zichzelf daarover gesprekken te voeren met hun kind.
Ambassadeur
Staatssecretaris Paul Blokhuis onderneemt actie om het taboe onder jongeren te doorbreken om over hun seksuele oriëntatie of genderidentiteit te praten.
“Veel jongeren met een andere seksuele oriëntatie ervaren nog steeds een taboe om daar over te spreken. Dat is heel schrijnend. Zij vertonen vier keer zo vaak zelfmoordneigingen als hun leeftijdsgenoten”, zo lichtte hij het initiatief toe in het Radio 1 Journaal. Sommige jongeren uit strenggelovige christelijke gezinnen hebben volgens de CU-bewindsman zoveel moeite om thuis hun verhaal te vertellen dat het ongeluk van hun gezichten afdruipt. “Dat gun je niemand”, zei hij. “Ik wil een ambassadeur zijn voor deze groep.”
“Door over je zoektocht en onzekerheden te praten tijdens het ontdekken van je seksuele oriëntatie kunnen we levens redden. Jongeren die erachter komen dat ze misschien niet heteroseksueel zijn, kunnen het gevoel hebben er niet bij te horen. We kunnen het voor jongeren die hiermee worstelen makkelijker maken door er met elkaar over te praten. Daarmee voorkom je negatieve gedachten en kan er ook sneller actie ondernomen worden als er bijvoorbeeld suïcidale gedachten zijn”, zegt staatssecretaris Blokhuis.
[Bron: COC NL – Illustratie: Iedereenisanders.nl]
Het COC steunt LHBTI’s – Steun jij het COC?