Terug naar overzicht

HEMA past winkelcommunicatie beauty blijvend aan naar inclusiever beeld

Het COC en HEMA werken al sinds 2016 samen waarin wij samen nadenken over campagnes rondom de Pride en de rest van het jaar. Bijvoorbeeld op het gebied van ouderschapsverlof, waarin HEMA een voorloper is. Daarnaast steunt HEMA COC’s GSA Netwerk met een donatie, waardoor wij meer middelbare scholieren en MBO studenten mee kunnen laten doen met Paarse Vrijdag. HEMA sponsort daar bijvoorbeeld een deel van de Paarse Vrijdag pakketten die scholen kunnen opvragen.

Dit jaar komt HEMA met een prachtige campagne waarin zij kenbaar maken dat IEDEREEN zichzelf mag zijn. “Je bent op je mooist als je al je kleuren mag laten zien.” Aldus HEMA.

HEMA houdt van iedereen. Een belangrijk onderdeel daarvan is mogen zijn wie je bent, met de vrijheid om jezelf uit te drukken hoe jij dat wilt. HEMA vindt dat dit aandacht verdient. Daarom verandert HEMA aan het begin van de Pride Week permanent de winkelcommunicatie op de afdeling beauty naar een inclusiever beeld, die onze diverse maatschappij zo goed mogelijk laat zien. Zo wil HEMA een veilige omgeving creëren waar klanten kunnen vragen, uitzoeken en ontdekken, zodat zij zichzelf ook buiten de winkels in al hun kleuren kunnen tonen.

Jezelf zijn
HEMA wil er voor iedereen zijn en een plek creëren waar iedereen zich welkom en aangesproken voelt. De maatschappij is divers, dus de mensen die HEMA laat zien, zijn dat net zo goed. Een productcategorie waar in dat opzicht nog een belangrijke stap gezet kan worden, is beauty. Een stap naar een inclusiever, realistisch en herkenbaar beeld. Daarom past HEMA, juist op de afdeling beauty, de winkelcommunicatie aan. Nederlands model Loiza Lamers zal online het startschot geven. Ze zet zich actief in voor de campagne en zal online prominent te zien zijn.

Pride als kick-off
Pride is voor HEMA een belangrijk startmoment. Pride omarmt namelijk dezelfde boodschap; dat je kunt zijn wie je bent. Die boodschap geldt natuurlijk het hele jaar. Daarom past HEMA permanent de beautycommunicatie in haar winkels aan. Het afgelopen jaar heeft HEMA hey Pride opgericht, een klankbord voor diversiteit en inclusiviteit. Hey Pride is ontstaan om met collega’s en externen expertise te ontwikkelen, bundelen en delen. Het COC, een belangenorganisatie die zich inzet voor de belangen van de LHBTQI+ gemeenschap, heeft hierin een belangrijke consulterende functie. HEMA steunt jaarlijks de GSA’s (Gender & Sexuality Alliance) van het COC, met haar Pride campagnes.

Het waardevolle aan deze actie is dat het juist niet alleen een Pride actie is, maar dat het de toon zet voor wat normaal is gedurende het hele jaar. Ik ben super enthousiast!”, aldus Astrid Oosenbrug, voorzitter van COC Nederland.

Een divers en inclusief HEMA
HEMA vindt het belangrijk dat niet alleen klanten, maar ook collega’s zich altijd welkom, begrepen en gezien voelen. Om dat te waarborgen is intern de organisatie hey Pride opgericht: een organisatie bestaande uit winkel-, distributiecentrum- en kantoor-collega’s, die fungeert als klankbord voor collega’s als het gaat over diversiteit en inclusiviteit. Daarnaast is HEMA onderdeel van verschillende externe afspraken en organisaties, om ook zoveel mogelijk van anderen te leren. Zo heeft HEMA in 2021 de charter van Diversiteit in Bedrijf (DiB) getekend, waarin doelstellingen worden vastgelegd die bijdragen aan een inclusiever en diverser HEMA. Ook is HEMA onderdeel van de netwerkorganisatie Amsterdam Divers & Inclusief (ADI) en krijgt het recruitmentteam van HEMA training in het ‘selecteren zonder vooroordelen’ van het College van de Mensenrechten.

Over HEMA
Sinds 1926 maakt HEMA het dagelijkse leven van haar klanten beter, leuker en makkelijker. De producten en diensten van HEMA kenmerken zich door duurzaamheid, goede kwaliteit en een goed ontwerp voor een scherpe prijs. HEMA heeft 32.000 eigen producten en diensten, bijna 800 winkels en 19.000 medewerkers.

Bekijk hier de campagne van HEMA.